فیلم عیاری بسیارخوب اما اکرانش صلاح نیست
سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است

یکسال و نیم از پایان ساخت فیلم سینمایی "خانه پدری" به کارگردانی کیانوش عیاری می‌گذرد؛ اثری مشارکتی که طبق روال نظارت و اعمال ممیزی بر آن انجام شده اما طبق گفته‌های صریح مدیرعامل موسسه ناجی هنر احتمالاً هرگز اکران نخواهد شد!

 

تازه‌ترین ساخته کیانوش عیاری در حالی آرام‌آرام وارد سومین سال توقیف می‌شود که هم‌زمان حرف‌وحدیث‌ها درباره عدم اکران آن برای همیشه هم رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

سعید منتظرالمهدی مدیرعامل موسسه ناجی‌هنر که در ساخت فیلم "خانه پدری" مشارکت داشته و در عین حال امروز از اصلی‌ترین منتقدان آن محسوب می‌شود، درباره سرانجام این فیلم سینمایی به مهر گفت: عقد قرارداد ساخت "خانه پدری" در زمان ما نبوده و این کار چند سال پیش انجام شده است. موسسه ناجی هنر مشارکتی در این کار داشت و 50 درصد از فیلم سهم نیروی انتظامی بود. با این حال بعد از اینکه فیلم توسط کارشناسان و صاحب نظران بازبینی شد به این نتیجه رسیدیم که ساخته کیانوش عیاری به نفع پلیس و حتی مردم نیست. برای همین از خیرش گذشتیم و اجازه اکران آن را ندادیم.

وی افزود: 10 دقیقه ابتدای این فیلم که داستان آن به گذشته برمی‌گردد، بسیار با احساسات مردم بازی می‌کند و خود من زمانی که کار را دیدم شدیدا تحت‌تاثیر قرار گرفتم. به همین دلیل فکر می‌کنم نیاز فعلی جامعه ما پرداختن به این مقوله‌ها نیست و با وجود اینکه فیلم کارگردانی بسیارخوبی دارد، موضوع آن مناسب پخش امروز تلویزیون یا اکران سینمای ما نیست. من حتی فکر می‌کنم اگر ما اجازه پخش دهیم (که به هیچ وجه این کار را نمی‌کنیم) شبکه‌ها به هیچ وجه این کار را انجام نمی‌دهند و سینماها نیز اجازه اکران به آن نخواهند داد.

رئیس اداره سینمایی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در پاسخ به اینکه چه کسی دوره قبل متن این اثر را برای ساخت تصویب و در حین ساخت بر روی آن نظارت کرده و حالا چه کسی باید در مقابل این موضوع و هزینه پاسخگو باشد،‌ تصریح کرد: ما پولش را داده‌ایم، نمی‌خواهیم پخش شود! غیر از این نیست که هزینه‌ای از سوی ما انجام شده. با این حال با پیشنهاداتی که دوستان در حوزه سینمایی وزارت کشور داده‌اند می‌گویند می‌شود با برخی اصلاحات و حذف یک سری سکانس‌ها فیلم قابلیت اکران پیدا کند.

منتظرالمهدی در خاتمه گفت: عیاری کارگردان بسیار ماهر و حرفه‌ای است و کار او دکوپاژ بسیار خوب و بازیگران جالبی دارد با این حال موضوع حذف و اصلاح آن نیز فعلا در دستور کار ما قرار ندارد.

با این وجود مشخص نیست سیاست‌های چندگانه و تغییرات مدیریتی در ایران که اغلب به تزلزل اساسی ساختمان یک مجموعه منجر می‌شود، تا چه زمان به حوزه فرهنگ و هنر خسارت وارد می‌کند و علاوه بر هزینه‌هایی که از بیت‌المال صرف می‌شود، چه کسی با جمله‌ای جز "پولش را داده‌ایم نمی‌خواهیم پخش شود" پاسخگوی حقوق معنوی از دست رفته هنرمندان است.

آنچه گذشت...

تابستان سال 89 بود که فیلمبرداری فیلم سینمایی "خانه پدری" به کارگردانی کیانوش عیاری در سه اپیزود آغاز شد. فیلمی که مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی،‌ بهناز جعفری، مینا ساداتی و نازنین فراهانی در آن بازی می‌کردند و آذر 89 با پایان فیلمبرداری به مراحل فنی رسید.

با اتمام تدوین در دی ماه و ساخت موسیقی پس از این، مخاطب خاص و عام سینما با خاطره آثار موفق عیاری چشم انتظار دیدن این فیلم تاریخی اجتماعی بودند که مقاطعی از تاریخ ایران را به تصویر می‌کشد. اتفاقی که هنوز فرصتش فراهم نشده‌است.

"خانه پدری" قرار بود در  بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر روی پرده برود که این موضوع به دلیل ممیزی‌های اعمال شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتفی شد و پس از آن نیز با نظر دبیر جشنواره پلیس قرار بود در آخرین دوره این رویداد به نمایش درآید که این امر نیز محقق نشد.

علی سلطانی تهیه‌کننده فیلم آن را قربانی نگاه بدبینانه و قضاوت عجولانه مسئولان دانست و آن را فیلمی سالم و شریف معرفی کرد که دارای پیام‌های فرهنگی است اما داوری منصفانه‌ای بر آن نشده است.

با این حال در 25 شهریور 90 جواد شمقدری در گفتگو با برنامه "دو نیم ساعت" شبکه خبر اظهار کرد: "خانه پدری" ضمن این که به لحاظ  فنی و هنری از درجه بالایی برخوردار است، یک مشکل جدی دارد؛ مشکلی که طرح آن منوط به حضور کارگردان و آمادگی او برای مناظره است. 

اکنون با گذشت قریب به یک سال و نیم از پایان ساخت "خانه پدری" و ممانعت از حضور آن در جشنواره‌های بیست‌ونه و سی‌ام فیلم فجر و نیز جشنواره فیلم پلیس نه تنها هنوز خبر امیدوار کننده‌ای از امکان اکران آخرین ساخته عیاری به گوش نمی‌رسد بلکه مدیرعامل موسسه ناجی هنر با قطعیت از توقیف همیشگی آن خبر می‌دهد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب