«هفت» بدون جيراني چه طعمي بود؟
سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است

شروعي نه‌چندان اميدواركننده 

 

برنامه تلويزيوني «هفت» بدون حضور فريدون جيراني با اجراي محمود گبرلو به روي آنتن رفت و اين برنامه با گروه جديد كارش را آغاز كرد

اين برنامه كه كليت آن به‌دليل گاف‌ها و مسلط نبودن عوامل جديد چندان اميدواركننده نبود، در سري جديد خود از شامگاه جمعه 9 تيرماه تا ساعتي از بامداد شنبه 10 تير با همان تيتراژ و دكور به روي آنتن رفت.

گبرلو در ابتداي برنامه از جيراني بابت دو سال اجراي برنامه تشكر كرد و خطاب به مخاطبان گفت: در «هفت» قرار نيست چيزي بين ما و شما پنهان بماند و هدف برنامه رسيدن به الگويي مناسب است و اين برنامه مثل شما سينمايي را دوست دارد كه به باور احترام بگذارد.

 

ابراهيم اصغري - تهيه‌كننده فيلم سينمايي «شورشيرين» - اولين مهمان تلفني اين برنامه بود كه درباره اكران فيلم و مشكلات به وجود آمده براي آن توضيحاتي ارائه كرد و گفت: در حال حاضر عملا سينما «آزادي» سرگروه نمايش فيلم است و از طرفين خواستيم به احترام اين فيلم كه به زندگي شهيد كاوه مي‌پردازد مشكلات را كنار بگذارد.

در ادامه برنامه حبيب كاوش - سخنگوي شوراي صنفي نمايش - به روي خط آمد و در خصوص مشكلات به وجود آمده، بين شوراي صنفي و حوزه هنري براي نمايش فيلم‌ها توضيحاتي داد و خواست اين سوال از مسئولين حوزه پرسيده شود.

 

محمدرضا عباسيان، دبير جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي كه حكم دبيري جشنواره سي و يكم فجر را گرفته است،‌ اولين مهمان حضوري سري جديد برنامه هفت بود،‌ كه در خصوص دو جشنواره توضيحاتي ارائه كرد.

او گفت: براساس چارتي كه ابلاغ شده، موسسه امور جشنواره‌ها و روابط بين‌الملل مسئوليت كل جشنواره را برعهده دارد كه فعلا اين مسئوليت به موسسه رسانه‌هاي تصويري سپرده شده است.

وي درباره تاثير تغيير جديد جشنواره فجر اظهار كرد: قطعا تغييرات در حوزه فرهنگ تاثير گذاري لازم را از بين مي‌برد. اما نگاهي كه استقلال جشنواره‌ها را در بر مي‌گيرد مهم است و قطعا كار كردن بعد از محمد خزاعي مشكل خواهد بود، ضمن اينكه ما پشتيباني جشنواره فيلم فجر گذشته را برعهده داشتيم.

در ادامه برنامه گزارشي درباره ساخت فيلم «چ» ابراهيم حاتمي‌كيا و صحنه‌هايي از تمرينات دورخواني و حضور عوامل در مزار شهيد چمران پخش شد. البته در ابتداي برنامه هم گزارشي درباره ساخت فيلم «رسوايي» مسعود ده‌نمكي پخش شده بود.

نقد فيلم اين هفته برنامه هفت به «چك» اختصاص داشت كه در ابتدا سعيد داخ با فرهاد آييش درباره بازي‌اش گفت‌وگو كرد و در ادامه نقد فيلم با حضور كاظم راست‌گفتار كارگردان و مهرزاد دانش و مسعود فراستي به‌عنوان منتقد انجام شد.

در يكي از بخش‌هاي جديد اين برنامه به‌عنوان چهر‌هاي هفته، خبرهايي از رامبد جوان‌، هادي مقدم‌دوست،‌ هديه تهراني‌، امين حيايي و محمدحسين جعفريان ارائه شد.

اين برنامه در بخشي هم به درگذشت علي كسمايي پرداخت و مستندي را از او پخش كرد.

پايان‌بخش اولين برنامه هفت در سري جديد بحث درباره ارتباط با مخاطب بود،‌ كه با حضور نادر طالب‌زاده و مسعود اطيابي و تماس تلفني با حميد بهمني انجام شد.

سوال پيامك اين برنامه به گزينه تعيين كننده براي حضور مردم در سينماها اختصاص داشت كه در اين ميان جلوگيري از توليد فيلم‌هاي بي محتوا و بي‌كيفيت 50/8 درصد،‌ نزديك شدن قصه به بطن جامعه 35/8 درصد ،‌گسترش سالن سازي 9/1 درصد و توجه به تبليغات فيلم 4/3 درصد راي آورد.

 

 

 

برنامه هفت- عكاس ساتيار امامي

 

از نكته‌هاي جالب برنامه «هفت» با گروه سازندگان جديد، گاف‌هاي متعدد آن بود. لغزش‌هايي در تدوين، برقراري تماس تلفني، اجرا و صداهاي ناهنجاري كه در بخش‌هايي از برنامه به گوش مي‌رسيد، از نوعي شتابزدگي و هيجان ناشي از تسلط نداشتن حكايت داشت.

حبيب كاوش هم در زمان مصاحبه تلفني از گبرلو خواست كه به‌دليل آن‌كه صداي او را نمي‌شوند، تماس تلفني دوباره برقرار شود كه گبرلو ابتدا مخالف بود اما درنهايت اين‌چنين شد.

فرهاد آئيش - مهمان حاضر در استوديو - هم در زمان مصاحبه‌اش از او خواست كه به عوامل پشت دوربين تذكر بدهد كه كمتر حرف بزنند.

 

از ديگر حواشي جالب نخستين هفت دور جديد، زماني بود كه مجري خطاب به كاظم راست‌گفتار گفت "آقاي چك!"، نمايش تصاويري از فيلم‌هاي قديمي در بخش مربوط به كسمائي هم علاوه بر ديگر شرايط برنامه گوياي آن بود كه «هفت» در دوره جديد خود از نظر فرمي با دو سال اول آن تفاوت چنداني نداشته است.

البته در صدر بودن اخبار مربوط به ده‌نمكي و حاتمي‌كيا و نيز حضور نادر طالب‌زاده و حميد بهمني در اين برنامه به‌نوعي حاوي پيامي براي تغييرات محتوايي برنامه مي‌توانست قلمداد شود.

اعلام نشدن تعداد شركت‌كنندگان در نظرسنجي پيامكي برنامه از ديگر نكته‌هاي قابل توجه آن بود و درنهايت اين‌كه از ميان چهار ميهمان تلفني، پنج ميهمان حضوري و دو منتقد برنامه، تنها مسعود اطيابي بود كه علاوه بر مجري برنامه، از فريدون جيراني كه اجرا، كارگرداني و تهيه برنامه را در دو سال آغاز فعاليت آن برعهده داشت، ياد كرد. در اين ميان، بي‌توجهي مطلق مسعود فراستي به اين موضوع بسيار توجه‌برانگيز بود.

به هر حال «هفت» در دور نخست فعاليتش با اشكالات اجرايي مواجه بود كه البته اصلاح اين مشكلات به‌مرور زمان و در برنامه‌هاي آتي فرضي محتمل به‌نظر مي‌رسد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 10 تير 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب