اميدواريم با فيلم كيارستمي پرچم ايران در كن بالا رود
سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است

محمد اطبايي عدم حضور ايران در جشنواره‌ي كن را ناشي از فقدان برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري درست در سينماي ايران دانست. 

 

سینما روز _ اين كارشناس بين‌المللي سينماي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي اين موضوع كه آيا فيلم «مثل يك عاشق» عباس كيارستمي مي‌تواند به‌عنوان نماينده‌اي از سينماي ايران تلقي شود، بيان كرد: اگر بخواهيم تكنيكي به اين موضوع بنگريم، در جشنواره‌هاي خارجي و بويژه جشنواره‌ي اتحاديه‌ي اروپا، مليت فيلم‌ها براساس فرمول‌هاي مشخصي تعيين مي‌شود.

او ادامه داد: از آنجا كه كسي فيلم آقاي كيارستمي را نديده، برحسب شنيده‌ها مي‌گوييم اين فيلم نمي‌تواند محصول ايران باشد، چراكه سرمايه‌گذارانش فرانسه و ژاپن هستند، فيلم در ژاپن فيلم‌برداري شده و آقاي كيارستمي تنها عضو ايراني اين فيلم است.

وي در عين حال اظهار كرد: از سوي ديگر با توجه به اين‌كه نويسنده و كارگردان فيلم، ايراني است و حتا شايد تدوينگر فيلم هم ايراني باشد، شايد بتوان نام ايران را هم در كنار فرانسه و ژاپن ذكر كرد.

اين كارشناس بين‌المللي سينماي ايران گفت: مسلما به‌عنوان يك ايراني خوشحال مي‌شوم به واسطه‌ي حضور اين فيلم، پرچم ايران هم در بخش رسمي جشنواره‌ي كن بالا برود، اما اين خوشحالي مانع از تأسف ما نمي‌شود كه امسال هم جشنواره‌ي كن به روال سال‌هاي گذشته فيلمي از سينماي ايران را انتخاب نكرد.

اطبايي با اشاره به حضور نام‌‌هاي آشنا در اين دوره از جشنواره‌ي فيلم كن، بيان كرد: امسال هم جشنواره همان روال گذشته را پيش گرفته است، البته نام‌هاي حاضر در آن، نام‌هايي بزرگ هستند كه هر جشنواره‌اي آرزو دارد فيلم جديد‌شان را انتخاب كند.

او يكي از مشكلات جشنواره‌ي كن را حجم بالاي آثار متقاضي شركت در آن دانست و ادامه داد: يكي از مشكلات جشنواره اين است كه به‌طور نمونه، امسال 1700 فيلم به آن عرضه‌ و از اين ميان، 50 اثر انتخاب شده كه اين نشانگر رقابت فشرده‌ي اين آثار است؛ اما با اين حال، مشكل سينماي ايران را بايد در جاي ديگري جست‌وجو كرد.

اطبايي درباره‌ي دلايل عدم حضور سينماي ايران در بخش رسمي جشنواره‌ي كن ابراز عقيده كرد: گفته مي‌شود شايد آثار ايراني كيفيت لازم را براي حضور در اين جشنواره نداشته‌اند، اما حتا اگر اين را دليل موجهي بدانيم، جشنواره‌ي كن نسبت به سينماي ايران بي‌اعتنايي مي‌كند و اين عدم حضور لزوما به‌دليل كيفيت نيست، چراكه در پي اتفاقاتي است كه در بالا‌ گرفتن تحريم‌ها عليه ايران رخ داده است.

اين فعال بين‌المللي سينماي ايران معتقد است: مشكل سينماي ايران در بخش بين‌الملل ناشي از نبود برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري‌هاي درست در بخش دولتي است.

اطبايي در اين‌باره توضيح داد: در اين سال‌ها در بخش بين‌الملل با وجود همه‌ي صحبت‌ها و مصاحبه‌هاي مسؤولان هيچ برنامه‌ريزي خاصي نداشته‌ايم. با وجود قوانين روشن در كشور مبني بر لزوم فعال كردن بخش خصوصي، نهادهاي رسمي به كنار زدن فيلم‌هاي مستقل دست مي‌زنند و اصولا حضور بخش خصوصي را برنمي‌تابند.

وي معتقد است: اين نهادهاي رسمي و مشخصا يك نهاد تازه‌فعال در اين حوزه تلاش مي‌كنند سينماي ايران را به سيستم متمركز برگردانند و فيلم‌هاي گوناگون را در حيطه‌ي تصميم‌گيري و كنترل خود قرار بدهند.

به گفته‌ي او، هدف نهايي‌ اين نهادها كنترل تمام و كمال حضور بين‌المللي سينماي ايران است، چراكه اگر هدف‌شان حمايت از سينماي ايران بود، بايد از بخش خصوصي حمايت مي‌كردند.

اطبايي در پايان گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: هرچند جشنواره‌ي كن، عنوان مهم‌ترين رويداد سينمايي دنيا را يدك مي‌كشد و حضور در آن فرصتي ويژه براي سينماي يك كشور محسوب مي‌شود، اما عدم انتخاب فيلمي از سينماي ايران نبايد موجب نااميدي دست‌اندركاران سينماي ايران شود، بلكه با پشتكار و صبوري كه در اين چند سال گذشته به خوبي با آن آشنا شده‌اند، براي حضور موفق در ديگر عرصه‌ها و رويداد‌ها تلاش كنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب