درباره ی کن
سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است

 جشنواره فیلم کن بزرگترین و معتبرترین جشنواره سینمایی دنیا است و جایزه اصلی آن (نخل طلا)، بعد از جایزه اسکار، مهم‌ترین جایزه‌ای‌ست که یک فیلمساز می‌تواند بدست آورد. امسال نیز هم‌چون سال‌های گذشته چندین فیلمساز معتبر و نام آشنای سینمای جهان در بخش‌های مختلف کن حضور دارند؛ از کیارستمی و هانه‌که بگیرید تا کراننبرگ، سالس و اودیار. از طرفی کن فرصت مناسبی برای کارگردان‌های جوان نیز هست که بتوانند با موفقیت در آن به شهرت جهانی برسند. فیلمسازهایی چون استیون سودربرگ و جیم جارموش با درخشش در همین جشنواره بود که توانستند نامی برای خود در سینمای دنیا دست و پا کنند. در این مطلب نگاه کوتاهی می‌اندازیم به سابقه برخی از کارگردان‌های مطرحی که امسال در بخش مسابقه کن حضور دارند.

 

میشاییل هانه‌که: فیلمساز پرآوازه آلمانی که در سال‌های گذشته موفقیت‌های فراوانی را در کن کسب کرده است. هانه‌که پنج بار در بخش اصلی جشنواره کن حضور داشته و در سال 2009 و برای فیلم روبان سفید توانسته نخل طلا را بدست آورد. او هم‌چنین برای فیلم درخشان پنهان (2005) جایزه بهترین کارگردان و برای فیلم معلم پیانو (2001) جایزه بزرگ هیئت داوران کن را به خانه برده است. هانه‌که امسال با فیلم عشق در جشنواره حضور دارد. عشق داشتان مردی بازنشسته است که همسرش بر اثر سکته مغزی ناتوان شده. باید دید هانه‌که که همواره نگاهی منحصر به فردی به ذات بشر و روابط میان انسان‌ها داشته با این درام عاشقانه نامتعارف خود چگونه مخاطب را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیوید کراننبرگ: این فیلمساز صاحب سبک کانادایی امسال با فیلم کاسموپولیس در جشنواره حضور دارد. این فیلم داستان یک میلیونر جوان با بازی رابرت پتینسون را به تصویر می‌کشد و به احتمال فراوان یکی از آثار بحث برانگیز جشنواره خواهد بود. کراننبرگ که سال گذشته فیلم یک روش خطرناک را بر پرده سینماها داشت پیش از این سه بار و برای فیلم‌های تصادف، عنکبوت و سابقه خشونت کاندید نخل طلا بوده اما هیچ‌گاه آن را بدست نیاورده است. باید دید امسال نام کراننبرگ به لیست دارندگان نخل طلا اضافه خواهد شد یا خیر.

عباس کیارستمی: کیارستمی پرافتخارترین فیلمساز ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی است و تاکنون بارها در جشنواره کن مورد تقدیر قرار گرفته است. کیارستمی که سبک خاص فیلمسازی‌‌اش به وسیله همین جشنواره به سراسر دنیا معرفی شد و طرفداران فراوانی نیز پیدا کرد، امسال با فیلم ژاپنی مثل یک عاشق در بخش مسابقه حضور دارد. کیارستمی در حالی این فیلم را در ژاپن و به زبان ژاپنی ساخته که فیلم قبلی‌اش رونوشت برابر اصل، که آن نیز در ایتالیا فیلمبرداری شده بود، موفق شد جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن سال 2010 را بدست آورد. کن همواره روی خوشی به فیلم‌های کیارستمی نشان داده و پیش از این چهار فیلم او را در بخش مسابقه اصلی به نمایش گذاشته و مثل یک عاشق پنجمین فیلم کیارستمی است که نامزد نخل طلا می‌شود. کیارستمی در سال 1997 و برای فیلم طعم گیلاس نخل طلا کن را بدست آورد. آخرین فیلم کیارستمی داستان دختر جوانی است که هزینه تحصیل‌اش را از طریق ارتباط با یک پیرمرد باهوش و دانشمند تامین می‌کند.

والتر سالس: این فیلمساز 56 ساله برزیلی امسال با فیلم در جاده در بخش مسابقه کن حضور دارد. سالس که معروف‌ترین فیلمش خاطرات موتورسیکلت است، پیش از این دوبار نامزد دریافت نخل طلا بوده است. در جاده يك اثر اقتباسي است و بر اساس رماني به قلم «جك كرواك» كه در سال 1957 با موضوع جوانان منتشر شده ساخته شده است. ویگو مورتنسن، کریستن استوارت و استیو بوسمی از بازیگران این فیلم هستند.

ژاک اودیار: فیلمساز توانمند فرانسوی که در سال 2009 فیلم درخشان یک پیامبر را کارگردانی کرده بود. ژاک اودیار فیلمنامه زنگار و استخوان را بر اساس کتابی به همین نام نوشت کریگ دیویدسون نویسنده کانادایی اقتباس کرده است. این کتاب در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و فروش جهانی قابل توجهی داشت. زنگار و استخوان از مجموعه از داستان‌های کوتاهی تشکیل شده که تم اصلی و مشترک همه آنها معضلات و دردهای اجتماعی و خشونت است. اودیار که از فیلمسازان صاحب سبک و کم‌کار سینمای فرانسه است با فیلم یک پیامبر توانسته بود جایزه بزرگ هیئت داوران کن را بدست آورد. فیلم آخر اودیار نه تنها یکی از اصلی‌ترین شانس‌های جشنواره کن امسال است، بلکه کارشناسان معتقدند موفقیت‌های این فیلم می‌تواند در فصل جوایز آخر سال نیز ادامه پیدا کند.

علاوه بر این پنج فیلمساز کن لوچ انگلیسی با فیلم سهم فرشتگان و آلن رنه، فیلمساز شهیر فرانسوی، با فیلم هنوز هیچی ندیدی نیز در بخش مسابقه جشنواره کن امسال حاضر هستند. از طرفی می‌توان به فیلم آن‌ها را با ملایمت بکش اندرو دومنیک نیز اشاره کرد که نقش اصلی آن را برد پیت بازی می‌کند. دومنیک فیلمساز جوانی است که فیلم قبلی‌اش، کشتن جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل، با وجود فروش اندک مورد توجه منتقدان قرار گرفته بود. باید دید سومین فیلم این فیلمساز گزیده کار می‌تواند موفقیت‌های فیلم قبلی‌اش را تکرار کند یا خیر.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب