خلاصه برنامه ی هفت شب گذشته
سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است

 در برنامه دیشب هفت، میزگردی با حضور علی شاه‌حاتمی و مهدی صباغ‌زاده کارگردان‌های سینما، در باب نابسامانی‌های امروز سینمای ایران برگزار شد. در دقایقی از این برنامه، علی معلم هم به شکل تلفنی روی خط آمد و در بحث شرکت کرد. او به خصوص روی این نکته تاکید داشت که رئیس سازمان سینمایی روی سخن‌اش با گروه معدودی از سینماگران است و این سازمان در دیالوگ‌هایش، بخش عظیمی از صنعت سینمای ایران را حذف کرده است.

علي معلم در صحبت هايش گفت: همين الآن در اين هفته جلسه ايي برگزار شده بين معاونت محترم سينمايي آقاي شمقدري و حدود ده دوازده نفر از كساني كه در يك مجمعي وجود دارند به عنوان اتحاديه كه اينها را به عنوان اهالي سينماي ايران گرفتند و من سوالم در درجه اول اين هست كه آيا سينماي ايران حدود ده نفر آدم دارد كه اينها بايد رجع بهش نظر بدهند؟ به نظرم مي آيد اتفاقي كه افتاده اين هست كه همه مسئولين و هنرمندان بايد متوجه باشند كه ما يك كليتي داريم به اسم سينماي ايران. اين كليت مركب از كارگران ماهيگير نيست. اينها هر كدام براي خودشان تفكري دارند، هنري دارند، نظري دارند. اهل هنر مثل شركت گاز نيستند. به نظرم ما بايد قضيه را از يك جاي بالاتري بهش نگاه بكنيم. به نظرم اگر سينماي ايران مي خواهد رشدي داشته باشد، مديريت سينما بايد يك مديريت متمركز و آشنا با حرفه و يك مديريت متحمل و اهل گفت و گو و نظريه پردازي باشد و از كارشناسان حرفه اي استفاده كند. در عين واحد بايد با افراد و صنوف در تماس باشد. اينطور نيست كه سينما فقط در يك صنف خلاصه بشود. سينما مركب است از افراد. حالا مي توانند در قالب صنف باشند يا نباشند.

علي معلم در ادامه در واكنش به صحبت هاي صباغ زاده كه تعداد صنف واحد را 120-130 نفر و او را جزو موسسين آن برشمرده بود گفت: الآن مشكل اين هست كه نگاه دوستان ما در معاونت سينمايي به اين شكل شده كه به دليل واگرايي هاي موجود و اختلافات موجود كه در حوزه هاي مختلف اتفاق افتاده كه مي شود گفت در هيچ گروهي سه نفر هم با هم اتحاد نظري و نسبي ندارند. اين باعث شده كه نمايندگي سينماي ايران با 4-5 نفر باشد. آقاي صباغ زاده حتما بهتر از من مي دانند همين الآن اين هفته اعلام شده صنف واحد تهيه كنندگان مجوز گرفته. من سوالم اين هست كه بنده به عنوان يكي از اعضاي هيئت موسس كه اساسنامه آن صنف را نوشتيم امضايم پاي تقاضاي هيئت موسس نيست. چطور در يك ارگان قانوني بدون اينكه يكي از اعضاي اصلي موسس آن امضاي اساسنامه را به عهده داشته باشد اين اساسنامه تصويب شده؟ مگر اينكه كسي جاي من امضا كرده باشد يا كسي را جاي من معرفي كرده باشند كه اين غير قانوني است.

معلم ادامه داد: الآن در ميان همه واگرايي هاي كه در سينما اتفاق افتاده ما نياز به يك همگرايي داريم. اين همگرايي بايد با حضور اعضاي سينما انجام بشود و بلاخره يك فحولي در سينما حضور دارند. وزير محترم به اين معتقد هست. من گمان مي كنم بعضي مواقع برخي سياست هايي كه برخي مديران خرده دارند خلاف مصالحي است كه حتي رئيس جمهور در نظر دارد. سينماي ايران يك موجودي است كه از طرف رهبري جامعه قابل پذيرش و پيشنهاد است و ايشان اين عده را به عنوان كليد پيشرفت كشور در نظر گرفتند. اين بحث كه ما يكباره بنشينيم و بخش بزرگي از سينما را ناديده بگيريم، گفتگو نكنيم با هم، بر اثراختلافاتي كه دو سه نفر از سران با هم دارند يك سينمايي را اينجور بگذاريم وسط شقه شقه اش كنيم كه اين وضع اكرانش بشود، اون وضع صنفش بشود. موقعيتي بشود كه گفت وگويي صورت نگيرد. به نظرم مي آيد يك مقداري جاي انديشمندي و مقداري تامل و بردباري در اين ميانه خالي است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب