تلاش جیرانی برای جداشدن «هفت» از حاشیه
سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است

Image
 

هم سهیلی حرف‌دلش را زد، هم جیرانی/ فراستی: ما نه روشنفکریم نه بازوی امنیتی! 

 

سینما روز _ بازشدن گره کور«هفت» با نسخه ضرغامی: صحبت‌های صریح سعید سهیلی و جیرانی/ فراستی: در نقد «قلاده‌های طلا» به من فشاری وارد نشد؛ ما نه روشنفکریم نه بازوی امنیتی! به گزارش سینماپرس، در برنامه جمعه شب «هفت»، صحبت‌های صریح «سعید سهیلی» در انتقاد از تریبون ندادن به وی مقابل «صادق کوشکی» و نیز حرف‌دل صریح فریدون جیرانی درباره نوع نقد مسعود فراستی، این برنامه را در مسیر تازه‌ای قرار داد. مسیری که به نظر می‌رسد نسخه عزت‌اله ضرغامی برای تداوم آن باشد.
بنا بر این گزارش، در حالی که حرف‌های ضد و نقیض مختلفی درباره اختلاف موجود بر سر ادامه یافتن یا توقف مجله سینمایی «هفت» روی آنتن شبکه سه سیما به گوش می‌رسید، و برخی‌ها برنامه جمعه شب را تعیین ‌کننده می‌خواندند، به نظر می‌رسد که تدابیر تازه‌ای برای اداره تنها برنامه روتین سینمایی سیما، اتخاذ شده است.

در برنامه جمعه شب 15 اردیبهشت، چهره تازه‌ای از «فریدون جیرانی» در اجرا دیدیم که شاید نشان از آرامش او و تثبیت جایگاه‌اش می‌داد. او در این برنامه بسیاری از اشتباهات پیشین اجرا را مرتکب نشد و نکته دیگر این که به برخی اشتباهاتش در برنامه‌های گذشته «هفت» معترف شد؛ که نکته جالب توجهی بود (به عنوان مثال اعتراف به اشتباه در روبه‌رو نکردن صادق کوشکی با سعید سهیلی در دو برنامه پیش «هفت» یا اعتراف به اشتباه در استفاده از دو منتقد جوان در حمایت از فیلم اخیر داریوش مهرجویی).
برنامه جمعه شب «هفت» یک ویژگی دیگر هم داشت. «سعید سهیلی» تریبون را در مدت زمان مطلوبی به دست گرفت و اعتراض منطقی و جالب ‌‌توجهی نسبت به حضور نداشتن‌اش در مقابل کوشکی مطرح کرد و با این منطق که «سینمای امروز ما نیازمند فضای گفت‌وگو است»

از ضرغامی، وزیر ارشاد، شهردار تهران و رئیس حوزه هنری خواست تا در کنار معاونت سینمایی به حل مسائل سینما بپردازند و نبود این هم‌فکری را دلیلی بر واکنش‌های عصبی و صدور بیانیه‌ها و ... دانست.
به نظر می‌رسد حضور «سعید سهیلی» روی آنتن شبکه سه، و اعتراض به برپایی برنامه یک طرفه با حضور صادق کوشکی و علی معلم (که در پایین آمدن فیلم‌های روی پرده نوروزی ذینفع نبوده) نوعی واکنش مسئولان سیما، به نامه‌ای بود که اواخر این هفته ماهیت برنامه «هفت» را هدف قرار داد. (به ویژه این که به یاد داشته باشیم، واکنش دست‌ اندرکاران سیما نسبت به برنامه «دیروز امروز فردا» که به تغییر مجریان آن انجامید، نیز نوعی واکنش مدیریت سازمان به برخی خواسته‌هادر آن مقطع بود.)
این را هم از یاد نبریم که عزت‌اله ضرغامی که از حامیان جدی «هفت» به شمار می‌رود، پس از نامه‌نگاری‌های رسانه‌ای، گفته می‌شد وی و فریدون جیرانی جلساتی برای ادامه این برنامه و چگونگی آن داشته‌اند.

نکته مهم دیگر، آن‌جا بود که «مسعود فراستی» (که گفته می‌شد در دو هفته اخیر اختلافاتی با فریدون جیرانی داشته و نوع نگاه و لبخندهای این دو در برنامه جمعه شب نسبت به یکدیگر هم با قبل کمی متفاوت می‌نمود) در شروع بحث نقد فیلم، این که برنامه هفته پیش «هفت» در نقد «نارنجی پوش» بدون حضور او برگزار شده، را به مشکلات کاری‌اش مربوط دانست و تلویحا از حضور دو منتقد جوان در تعریف از فیلم یک فیلمساز هفتاد ساله گلایه کرد. در این بخش واکنش جیرانی جالب توجه بود که برای اولین‌بار و به طور صریح حضور نداشتن فراستی در برنامه مهرجویی را به خاطر لحن او، و احترام به فیلمساز قدیمی (که از او بسیار یاد گرفته‌‌ایم) دانست؛ و البته حضور نیما حسنی‌نسب و محمد باغبانی را به دلیل نیامدن حامد بهداد به برنامه، یک کار هماهنگ نشده از قبل برشمرد.
واکنش «جیرانی» به نوع حضور «فراستی» در این برنامه از سوی «ناصر هاشم‌زاده» فیلمنامه نویس «سیب و سلما» نیز ادامه یافت. جایی که «هاشم زاده» اعلام کرد که رویکرد و لحن مسعود فراستی درباره سینما آن‌گاه به پیشرفت سینمای ایران کمک خواهد کرد که درباره همه فیلم‌ها صدق کند و استثنابردار نباشد!

در پایان بخش نقد «سیب و سلما» نیز مسعود فراستی که به نظر می‌رسید پشت فریدون جیرانی ایستاده، ضمن دفاع از مواضع مستقل خود در نقد «قلاده‌های طلا» از فضای موجود در فیس بوک انتقاد کرد و گفت: من اهل فیس‌بوک و این بازی‌های جوان‌ها نیستم و «قلاده‌های طلا» را زیر هیچ فشاری نقد نکردم و نظر، نظر مسعود فراستی بود.
او همچنین تاکید کرد که «هقت» نه روشنفکری عمل می‌کند و نه بازوی امنیتی است.
فریدون جیرانی هم مانند لحن آرام و مطمئن خود در ابتدای برنامه، از نامه‌‌نگاری علیه این برنامه انتقاد کرد و اصول نقد در این برنامه را، سینمایی دانست نه سیاسی و مذهبی.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب