گفتگو با داریوش مهرجویی
سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است

 

 

به گزارش خبرنگار سی نت، نشست نقد و بررسی فیلم نارنجی پوش آخرین ساخته داریوش مهرجویی در حالی عصر یکشنبه 17 اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران با حضور داریوش مهرجویی (کارگردان و نویسنده)، دکتر وحیده محمدی فر (نویسنده)، لیلا حاتمی، اردشیر رستمی (بازیگران)، رضا درمیشیان (مجری طرح) و دکتر امید روحانی ( بازیگر و منتقد) برگزار شد که برخلاف رویه ی قبلی، این بار اعلام شد که میکروفن در بین حضار گردانده نمی شود و تنها به سوالات کتبی پاسخ داده خواهد شد. این امر باعث اعتراض عده ای از افراد حاضر در نشست شد و در حالی که امید روحانی قول داد تا به سوالات شفاهی هم پاسخ داده شود داریوش مهرجویی که به نظر بخاطر رد شدن فیلمنامه جدیدش کمی آشفته و عصبانی بود در اولین سخن خود گفت که به سوالاتی از جمله اینکه آیا فیلم سفارشی بود و چرا کارگردان هامون و لیلا و گاو به این روز افتاده و افول کرده، پاسخ نخواهد داد. هر چند خود وی در ادامه و بدون اینکه پرسشی شود جواب تندی به این دو سوال داد اما حالا شاید بتوان فهمید که چرا جیرانی در برنامه هفت در رابطه با نارنجی پوش، بخش نقد فیلم را حذف کرد و از مسعود فراستی در آن برنامه دعوت به عمل نیاورد.

با توجه به اینکه حجم اصلی سوالات متمرکز بر روی مهرجویی بود در ادامه تنها خلاصه ای از حرفهای وی آورده شده است.


اگر بهتر به شخصیت ها نگاه کنید، می بینید که چند بعدی و پیچیده هستند

این فیلم یک رویه ظاهری و یک رویه باطنی دارد. مهم این هست که تماشاچی تا چه مقدار می تواند از ظاهر به باطن این فیلم نفوذ کند. اگر بهتر به شخصیت ها نگاه کنید، می بینید که چند بعدی و پیچیده هستند. من خیلی تعجب می کنم که چرا بعضی از شما فکر می کنید شخصیتهای فیلم تک بعدی هستند و دست به رفتارهای از پیش تعیین شده می زنند.
اگر یادتان نرفته باشد، سازنده فیلم هامون نیز خود من بودم و این امر که حامد آبان شبیه به حمید هامون باشد طبیعی است.


گفته های بعضی از بازیگران "نارنجی پوش" مبنی بر بداهه بودن برخی از دیالوگ ها، بیخود است

تمام مصاحبه هایی که در این چند روز اخیر بعضی از آقایان بازیگر فیلم کرده اند و اظهار داشته اند که یک سری از دیالوگها را آنها سر صحنه فی البداهه اضافه کرده اند بیخود است. یک بازیگر نباید امتیاز از کسان دیگر کسب کند تا خودش را بزرگ کند. روی تمام این دیالوگها فکر شده بود.
متاسفانه بازیگران غیرحرفه ای خیلی دوست داشتند دیالوگ الکی بگویند که من به عنوان کارگردان جلوی آنها را گرفتم.


"نارنجی پوش" به هیچ وجه سفارشی نیست

این فیلم به هیچ وجه سفارشی نیست و کاملا دغدغه ی من است. ما بعد از کامل شدن فیلمنامه و تنها به عنوان کمک مالی آن هم تازه با دلهره ی اینکه قبول نکنند ، سراغ شهرداری رفتیم و به هیچ وجه در نارنجی پوش سفارشی دخالت داده نشد.


مثل اینکه آقایان منتقد از پشت کوه آمده اند / با این سیستمی که الان حاکم هست من یا هر کس دیگر هر فیلمنامه ای بدهیم نخوانده رد می شود

آقایان منتقد می گویند چرا مهرجویی بعد از سنتوری سراغ فیلمهای ضعیفی مثل نارنجی پوش آمده است. اولا این فیلم اصلا ضعیف نیست و دوما مثل اینکه آقایان منتقد از پشت کوه آمده اند و نمی دانند در چه نظامی زندگی می کنند. به یک فیلم کلی جایزه می دهند و بعد هنگامی که می خواهد روی پرده برود آن را پایین می کشند. در این سیستم هردمبیلی پر از تناقض، شما چه کاری می توانید انجام دهید. توقع دارید که من یک سنتوری یا هامون دیگر بسازم و خود را در تله بیاندازم تا مثلا منتقد راضی شود. این وظیفه ی منتقد هست که خود را با شرایط من وفق دهد. فقط ببینید در این چهار سال دوره ی اخیر چه بر سر سینما آمده است، آن وقت آیا باز هم از من توقع دارید که دوباره بروم گاو بسازم. با این سیستمی که الان حاکم هست من یا هر کس دیگر هر فیلمنامه ای بدهیم نخوانده رد می شود.


حیرت می کنم که چرا آقایان فیلمنامه "بیا تا برویم" را رد می کنند

فیلمنامه جدید من "بیا تا برویم" در سطح همان سنتوری و هامون است و یک اثر عمیق عرفانی و فلسفی است که تغییر و تحول اساسی در مسئله شک و یقین را نشان می دهد. این فیلمنامه یک اثر کاملا دینی و عرفانی و در خور این نظام است و من حیرت می کنم که چگونه آقایان آن را رد می کنند. به همین دلیل هم آینده برای من تاریک است و همینطور منتظر نشسته ام تا ببینم چه می شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب